Blogpost

Koploper in ondernemen

Maandag, 04 november 2013 om 10:11
Door Anita Keita
Nu ik heb gekozen als zelfstandig professional (ZP-er) door het leven te gaan, lees ik veel over ondernemen en marketing en over de ervaringen van andere ondernemers. Vandaag nog las ik een mooi artikel in de Volkskrant over een nieuwe onderneming in reputatievraagstukken. In mijn mailbox trof ik een oproep over het centraal stellen van waardecreatie en ondernemerschap, in plaats van kostenbeheersing.
Van een bevriende adviseur kreeg ik het boek ‘Koplopers’, een bundel met inspirerende verhalen over ondernemerssucces. Ik las het in één adem uit. Mooi te zien dat deze ZP-ers met dezelfde uitdagingen bezig zijn als mijn klanten. Daarom deel ik in deze blog de kern van de verhalen en mijn ervaringen.

Van een bevriende adviseur kreeg ik het boek ‘Koplopers’, een bundel met inspirerende verhalen over ondernemerssucces. Ik las het in één adem uit. Mooi te zien dat deze ZP-ers met dezelfde uitdagingen bezig zijn als mijn klanten. Daarom deel ik in deze blog de kern van de verhalen en mijn ervaringen.

Vier soorten kapitaal

Er zijn 4 soorten kapitaal voor ieder individu en iedere organisatie: ervaring (dit bepaalt je toegevoegde waarde), reputatie (bewezen gedrag en succes), relaties (wie je kent en wie je vertrouwt) en financiën (als het goed is, is dit het resultaat van de eerste 3). Dit zijn de pijlers voor ieders succes. Ik vertaal dat naar missie, gedrag en transparantie, allianties en bedrijfsvoering.

Passie

Alles wat je doet begint met je passie. Het gaat erom je potentieel te ontdekken en dat te benutten. Bij organisaties gaat het om mensen die samen werken om een gemeenschappelijke ambitie te bereiken. Of het nu een docent is, een verpleegkundige of een ingenieur, iedereen heeft een passie voor zijn vak. Ik zie veel organisaties waar die passie op de achtergrond raakt door te veel regels, metingen en procedures. Het gaat erom de medewerkers die het verschil kunnen maken voldoende ruimte te geven hun passie om te kunnen zetten naar ondernemerschap.

Relatie

Verdiep je in je klant en bouw een relatie met hem op. Zo vertelde een schilder dat hij vroeger offerte maakte, het werk uitvoerde en bloemen bezorgde als de bewoners het huis introkken dat hij had geschilderd. Nu geeft hij bloemen vóór hij aan het werk begint. Daarnaast geeft hij e-books uit over praktische tips bij oplevering van een nieuwbouwwoning, niet alleen over schilderwerk maar ook over andere relevante zaken. Tegen de tijd dat hij bij klanten langs komt vindt men het leuk hem in levende lijve te zien en is het akkoord op zijn aanbieding nog slechts een formaliteit. Hoeveel investeert u in de relatie met uw klanten?

Maak je niche klein

Het voelt tegennatuurlijk omdat je geen klanten wilt missen. Maar het tegenovergestelde blijkt waar: hoe kleiner je je niche maakt, des te beter spreek je de taal van de klant en wordt je expert met echte toegevoegde waarde. Dat is niet alleen waardevol voor je klanten maar ook voor je netwerk. Je toegevoegde waarde is duidelijk evenals wat anderen hieraan kunnen toevoegen, hoe je met anderen kunt samenwerken. Je kunt eenvoudiger je alliantiepartners kiezen.

Hier geldt, zoals vaak, dat ik dit bij klanten die ik adviseer scherp zie maar dat het richten op de niche bij mezelf de nodige ‘kiespijn’ veroorzaakt. Ik vind veel maatschappelijke sectoren interessant en zie ook de noodzaak tot het leggen van verbindingen. Vooralsnog richt ik me daarom op onderwijs, zorg én gemeenten. Mijn niche zit in de inhoud: missie, transparantie, allianties en bedrijfsvoering.

U kunt ook uw ondernemersverhaal inzenden naar www.businessbootcamp.nl/koplopers