Blog post
Grenzen open
15
-
02
-
2016
door
Anita Keita
Testimonial
Grenzen open
15
-
02
-
2016
door
Anita Keita
Portfolio item
Grenzen open
15
-
02
-
2016
door
Anita Keita
Publicatie
Grenzen open
15
-
02
-
2016
door
Anita Keita
Leestip
Grenzen open
15
-
02
-
2016
door
Anita Keita

Co-creatie

Iedereen weet dat voor het creëren van een dienst twee personen nodig zijn. Klant en medewerker creëren samen een dienst. Zij zijn gelijkwaardig. Klanten zijn geen eenvoudige afnemers, zoals medewerkers geen eenvoudige uitvoerders zijn.

Echte verbinding

Klanten zijn in toenemende mate goed opgeleid, kritisch, hebben toegang tot veel informatie, willen maatwerk en zelf kunnen beslissen. Het individu is de nieuwe bouwsteen van de samenleving, volgens de Trendrede 2016. Een enkele bouwsteen, zonder verbinding, heeft geen betekenis. Dus zijn mensen op zoek naar betekenis door verbinding te maken. “We willen gehoord worden, gezien worden en ons deel voelen van iets gezamenlijks” (Trendrede 2016).

Hier liggen zeker kansen voor organisaties en bedrijven. Die kansen benut je niet door achter je bureau te blijven zitten. Die kansen benut je door gesprekken aan te gaan. Door je doelgroep te betrekken bij je werk. In een tijd waar iedereen praat over co-creatie, leefwereld en pro-sumenten, praten we nog verdacht weinig met echte mensen.

Waarom hebben organisaties de neiging eerst zelf een plan te trekken en dan te onderzoeken of het werkt? En waarom onderzoeken ze dat met enquêtes en big data in plaats van door het aangaan van een echt gesprek? Waarom betrekken ze klanten niet meer bij hun team?

Een toekomst met de mens voorop

Wat ons helpt is een beeld te schetsen van de toekomst.
Het bruist nu al van de nieuwe initiatieven en experimenten: zorgcoöperaties, broodfondsen, energiecoöperaties, buurtfestivals, burgerbegrotingen etc. Grote multinationals laten we links liggen, we kiezen voor klein, lokaal en duurzaam. We hebben een basisinkomen en hebben tijd om, naast werk, aandacht te besteden aan activiteiten die we waardevol vinden.

In de toekomst zijn wij, burgers, patiënten en leerlingen, budgethouder van hun leefbaarheids-, zorg- en leerbudgetten. Wij kunnen professionals inhuren om ons hierbij te ondersteunen. In dit toekomstbeeld ligt de regie bij ons, mensen/ inwoners/ leerlingen. Centraal staat onze onderlinge relatie en de relatie met professionals die we kunnen vragen ter ondersteuning. Organisaties verdwijnen naar de achtergrond, zij faciliteren die relaties. Ze gaan opereren in vloeibare netwerken.

De mens in regie. Hoog tijd dus om als mensen relaties met elkaar aan te gaan. Zonder grenzen en vooroordelen, gelijkwaardig, met vertrouwen. Zet de mens in je voorop!

Zet de mens in je voorop!<br>

Deze blog is in het Engels geplaatst in het tijdschrift Ik Willem. Het tijdschrift gaat over 'Borders' en is een eenmalige uitgave van de Creating Pioneers van de Willem de Koning Academie, gemaakt door mijn dochter Ami, Merel en Bobbie. Via deze link is het magazine online te lezen: klik hier

Lees ook